Spring naar inhoud

Open Source BI ?

29 juni 2011

Ik was vorige week bij de launch van Pentaho versie 4. Langzaam maar zeker wordt dit een mooi  pakket, ik kan niet anders zeggen. Het was al een hele suite, maar deze versie oogt nog geïntegreerder. Daarnaast hebben ze Interactive Reporting toegevoegd, een soort self-service reporting web-front-end. Een beetje à la Cognos Query Studio.

Tot zover de pluim. Waar ik het meer over wil hebben is de slogan van Pentaho:

De slogan van Pentaho is: “Open Source Business Intelligence”. De discussie hierover is al vaker gevoerd, onder andere hier: Open source is niet gratis. Zo blijkt bij Pentaho ook maar weer. Wil je support, dan moet je de Enterprise Edition nemen. Dit kost je echter vele tienduizenden euro’s aan licentiekosten. De Community Edition is wel gratis (de licentie dan). Zoveel geld voor alleen support? Nou, je krijgt bij de Enterprise Edition meer features dan bij de Community Edition. Het blijken twee aparte code lines, een fork feitelijk. Uiteindelijk wordt de nieuwe functionaliteit uit de Enterprise Edition teruggegeven aan de community, maar daar kan wat tijd overheen gaan (vreemd trouwens, is dat nu echt open source?).

Nu weet ik dat open source niet gratis is. Maar ik heb het idee dat je als bedrijf daar wel een beetje op zinspeelt, wanneer je het zo op deze wijze middels je slogan en in elke presentatie promoot. Het is toch een ongemakkelijke verassing achteraf. Een catch, een domper, althans voor mij.

En het verandert de insteek. Stel je voor: je hebt een shortlist van allerlei open source BI-tools (als je daar op uit bent). Je doet een uitgebreide evaluatie en Pentaho komt als beste uit de bus. Nu een telefoontje naar Pentaho HQ om het netjes te beklinken en dan blijkt dat je toch aanzienlijk moet betalen. Tsja, als je dan toch geld gaat neerleggen, dan moet je andere alternatieven in je evaluatie meenemen en op je shortlist zetten. Microsoft bijvoorbeeld. Kost ook enkele tienduizenden euro’s. En zo zijn er wel meer…

Veel bedrijven willen geen software zonder support. In principe een goed uitgangspunt. Maar dat betekent in dit geval dat je moet betalen voor software waarvan je ook een echt gratis variant kunt krijgen; de Community Edition. Volgens mij werkt het bij open source anders. Open source betekent dat er een community is die de software ontwikkelt en onderhoudt. Als je een issue hebt, kun je het op een forum kwijt. Tien tegen één dat je binnen een dag meerdere reacties van de members hebt, die allemaal met je meedenken. Je bereikt direct de ontwikkelaars en medegebruikers. Dat is wellicht veel betere support dan je bij een enorm bedrijf krijgt. Je spreekt dan via een duur service nummer met een eerste lijns die in veel gevallen je niet kan helpen (als het simpel was, had je het ten slotte zelf al opgelost). Het gesprek blijkt nutteloos en je wordt verzocht een call te loggen. Je krijgt dan vaak óók binnen een dag reactie, dat zeker, een geautomatiseerd mailtje dat je issue is ontvangen met een referentie naar je persoonlijke callnummer. En dan maar wachten…

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: