Spring naar inhoud

De andere assen van het Magic Quadrant

25 september 2011

Ik was vandaag wat aan het neuzen naar BI- en ETL-software. En natuurlijk kom je dan de wereldberoemde Magic Quadrants tegen. Mooi allemaal, maar tegelijk ook moeilijk hoor. Want wat moet je er nu mee? Natuurlijk, het geeft een beeld, maar het zijn maar 2 aspecten: “Ability to execute” en “Completeness of Vision”.

Om te beginnen: natuurlijk willen we allemaal het beste. Maar ja, daar hangt een prijskaartje aan. En dat zie ik niet terugkomen in dat Magic Quadrant. Meestal zijn de tools rechtsboven het allerduurste. Informatica is prachtige software, maar je moet het geld wel hebben. En wie zegt dat het niet kan met een andere, goedkopere tool? Wat ik dus graag zou willen zien is een extra as met het geld. Dat past natuurlijk niet op een as, want licentiekosten zijn afhankelijk van allerlei factoren, maar toch, prijs/kwaliteit-verhouding zie je niet terug in dat magische kwadrant.

Leuk om te weten is dat Gartner bepaalde criteria hanteert. Gartner stelt dat een leverancier ten minste 15 miljoen (of houd me dat ten goede) omzet moet hebben voordat zijn tool(s) meegenomen wordt in het Magic Quadrant. Dit betekent dat start-ups met hele interessante tools vaak niet in het plaatje staan. En dat freeware-tools (en veel open source tools) misschien nóóit in aanmerking zullen komen. Het plaatje is dus verre van compleet.

Andere interessante aspecten om te weten zouden zijn hoe snel je met een tool kunt ontwikkelen, hoelang de inleerperiode is, hoeveel consultants er zijn met kennis van de tool, of de tool open standaarden ondersteunt, of de tool een ontwikkel API heeft, hoelang het duurt voordat de leverancier je call beantwoordt en waarschijnlijk nog tientallen andere belangrijke punten.

Eigenlijk gaat het er niet om of het het beste tool is, maar of het goed genoeg is. Of het voldoet aan de minimum eisen. Die zijn voor elk bedrijf en voor elk project anders, dus die minumum lijn ligt overal anders. Maar bij Gartner is er maar 1 lijn, althans 1 per as. Een tool/leverancier zit boven de streep of eronder. En dat is wel erg zwart-wit.

Natuurlijk kunnen we al deze dingen niet verwachten van Gartner. Gartner kan niet elke leverancier gaan scoren en niet elke as in kaart brengen. Gartner presenteert dus een versimpelde realiteit. Maar toch is het een interessante discussie. Wat zijn assen die volgens jou toegevoegd zouden moeten worden?

Advertenties
4 reacties leave one →
  1. Esther Hillege permalink
    26 september 2011 08:29

    Wat Gartner in mijn optiek doet is over een beperkt aantal gegeneraliseerde assen tools onderling vergelijken. Als klant stel je diverse voor jou specifieke eisen. Hoe vat je dus al die specifieke eisen samen in een overzicht? Daar zou je een mooie BI oplossing voor kunnen maken!

    Ik loop hier zelf ook tegenaan als ik een persoonlijke aankoop wil doen en via het internet het product wil vergelijken. Ik heb het meerdere malen al meegemaakt dat eisen die ik aan het (toekomstige) product stel niet zijn meegenomen in de vergelijking.

    Prijs per user, kwaliteit van geboden (en geleverde) service, integratie met andere oplossingen, eisen die aan resellers/ partners worden gesteld zijn opties die ik persoonlijk graag in een overzicht terug zou willen zien!

  2. Daan permalink
    23 oktober 2011 15:02

    Eens met Esther. Gartner biedt high-level analyse van de business intelligence vendors, geen daadwerkelijk inzicht in de daadwerkelijke functionaliteit van de bi software. Er bestaan verschillende alternatieven voor een gedetailleerd comparison, een ervan kun je vinden op http://www.bisoftware.org (business intelligence software vergelijking op behoorlijk veel criteria).

    • 23 oktober 2011 19:14

      Dat klopt, Daan. Ik vind deze vergelijkingen veel uitgebreider en daarmee bruikbaarder. Hier kun je inderdaad veel meer mee wanneer je een toolselectie aan het doen bent. Concreter dan de Magic Quadrants. Dank voor je toevoeging!

Trackbacks

  1. BI-Genootschap | De andere assen van het Magic Quadrant

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: